Wednesday 24 August 2011

hukuman manusia.

kenapa ya manusia selalu sangat menghukum? kita bukan Tuhan, kita bukan yang menciptakan, tapi kenapa perlu jatuhkan hukuman?

judgementasi.

manusia sesungguhnya diberi akal dan hati. juga perasaan. akal kadangkala berfikir lagi jauh dari batasnya, maka terbabas lah ia. lahirlah negative thinking yang memakan hati. hati jadi benci, rasa jadi dengki. kita manusia, tak boleh lari.

saya tahu saya insan yang lemah. ibadah masih belum cukup untung tampung kehidupan. dosa sudah tak mampu lagi untuk dipikul. tapi saya juga ada cita-cita, azam mahu berubah ke arah kebaikan. sedikit demi sedikit saya ubah, insyaAllah.

kadang-kadang sedih juga saya bila golongan tak mahu mengakui salah sendiri ini menyalahkan yang lain agar kita juga nampak sama di mata dia.

fikirlah. dengan cara kita menjatuhkan orang lain, adakah boleh buat kita setapak lebih baik? tidak pun kan? malah orang-orang lain pula akan menjatuhkan kita. mungkin dengan cara yang berbeza, menggunakan aspek-aspek lain yang kita terlepas pandang sebagai modal mereka pula. sesungguhnya kita semua manusia.

carilah hidayah di bulan mulia ini. mana tahu ia milik kamu. hidayah itu sememangnya milik Allah. tapi ia harus dicari.

No comments: