Saturday 17 April 2010

sampah ?

okay, masih cerita pasal mengemas rumah.

hari ini aku bangun 10.30 pagi. erk, masih layak dipanggil pagi kah ? penat punya pasal. 5 pagi lagi aku dengar mama sudah bangun mengemas. sengaja aku pekakkan telinga, lumpuhkan badan. aku sudah tiada kudrat lagi mahu menolong.

bangun tidur saja terus gerak kaki, tangan, heart and soul serta semua anggota badan sambung mengemas. wahh, penat bukan main. aku dengan mama saja yang sibuk itu ini. abah dengan Aiman cool jaa aku tengok, menyampah. budak kembar memang tak membantu langsung, menyemak.

eh, aku nak cerita pasal sampah kan tadi.. -___-"

okay, okay. tadi aku kelaskan baju-baju mengikut beberapa jenis. wahh, bukan main lagi tu. baju tidur, baju main-main, baju kotor, baju cool cool, ehh. macam-macam pulakk. alih-alih yang itu main, itu jugak tidur, itu jugak bawak berjalan. wahh, bagus. patut le selalu bila buka almari mesti bosan jaa tengok baju yang sama. perlu shopping ni ! wahh, ini sudah melalut..

aha, nak dijadikan cerita.. aku juga dah kelaskan mana baju yang nak bagi pada Afini, pada cousin, sedekah, jadikan kain buruk atau bakar. wahaha. underwear yang dah tak diguna mesti laah bakar weh. tak senonoh betul sedekah pada orang.. yang banyaknya baju-baju dan jeans aku turunkan pada Afini. yang tinggal untuk aku sikit jaa lagi. wahh, boleh shopping !

bila mengemas bilik mama tadi, mula laah mengenang masa lalu.
'ni skirt mama pakai waktu kita ambik gambaq kat ruang tamu rumah tok dulu ni'
'ni baju coir abah dulu ni'
'ni langsir first rumah kita laa'
dan macam-macam lagi laah. haihh.

ini laah yang dikatakan sentimental value. tapi akhirnya masuk plastik sampah jugak... kasihan. bukan apa, rumah kecik, tak muat nak simpan banyak. semak laa wehh, semakk. ikutkan hati memang nak simpan barang-barang tu semua. mana tahu biar jadi antik dan vintage bila tiba 20 tahun lagi. HAHA

tapi, ada benda yang masih disimpan sejak seabad dulu, barang mainan dan teddy bear. barang mainan dulu-dulu selalunya tahan lama. adik-adik aku pon masih main lagi, so masih simpan. dan abah selalu jugak beli teddy bear walaupun kami semua tak berapa minat dengan teddy teddy ni. konklusi yang aku buat, abah suka teddy bear. dia teringin sebab zaman dia dulu takda benda-benda ni semua..

bantal busuk jugak masih disimpan rapi. hah, bantal busuk kakak pun aku rasa mama masih simpan. bantal busuk aku yang sejak usia 5 tahun pun masih ada. tapi dah tak boleh guna.. sayang. yang kembar tu sampai sekarang masih setia dengan bantal busuk. baunya Ya Rabbi, pengsan.

buku-buku juga tersangat banyak di rumah. sesetengahnya memang dah out-dated. tak boleh pakai. not into syllabus. tapi masih simpan. tak tergamak rasa nak buang barang berilmu ni. mana tahu ada gunanya nanti. hah. ni turun sikap abah laa ni. simpan sampah..

tadi, aku baru saja recycle buku sekolah rendah dulu. nahh, berapa lama aku simpan. bila selak-selak balik, lawak. boleh tersenyum ingat satu-satu benda yang terjadi suatu masa dulu. tambah pulak bila tengok tulisan yang comot-comot tu. ahh, comel. HAHA. buku-buku 2008, 2009 aku masih simpan untuk Aiman. mana tahu, Allah buka pintu hati dia untuk rajin belajar. wahaha. yang penting saja masih simpan, yang lain, recycle. dah boleh agak, dia nanti bukan nak pandang pun buku-buku ilmu ni.

haihh. proses mengemas ni dijangka selesai Isnin depan. gila ka hapa. penat laa wehh. okay, pergi dulu dengan patah riuk. Assalamualaikum.


p/s : gila panjang wehh. punya leka aku menekan menaip. hadap jalaa.

2 comments:

Myra Arshad said...

jom jogging nanti :)

oney said...

HAHA. semua nak ajak jogging ni.
Shahir pon duk ajak jog,
tapi oni malas, HAHA.
jum, anytime. pagi jaa lemah, haha