Friday 26 February 2010

chicken pox.


lepas Afini demam campak, sekarang turn budak kembar pulak. lepas ni confirm aku and Aiman pulakk. aku pun dah mula naik biji biji. harap harap cuma ruam jaa. nasib, nasib. kasihan okay kat budak kembar dua orang ni. seksa jaa aku tengok. tapi ada dua orang nurse tak berbayar, senang lenang laah kann. lagi menjadi jadi laah kemanjaan dan mengada-ngada nya. sabar jalaa, orang sakit laah kata kann.

okay, jadi demam campak ni kena ada pantang. tak boleh makan sea food, telur, kicap dan ayam melainkan ayam kampung. jangan pulak melahap KFC, sebab KFC bukan ayam kampung dikk, ayam bandar besar tu. okay, Afini yang sedang membaca pasti terasa. dia memang payah tahan lapar sebab kegilaan dia memang makan, makan dan makan setiap duapuluhempatjam. hobi katanya. sampai mama kata, 'taktau laa macam mana dia pantang bersalin nanti' hah. susah benar tahan budak tu. yang budak kembar pulak payah nak makan, yang kakak aku malas makan, Aiman memilih makan. okay, aku jugak terbaikk. great. haha

kalau demam campak, mama akan buat sup ayam kampung untuk bagi campak campak tu keluar dengan banyak bagai cendawan lepas hujan laah kira. cepat lega katanya. dan hasilnya, badan aku pun dah naik bintik bintik yang aku namakan pre-chickenpox. bertahan oni, bertahan!

paling penting, jangan kena walau setitik pun hujan bila demam campak. cewahh. dan, jagan gatal tangan nak garu garu tempat campak tu. kalau takk, akan jadi parut. kalau nak kembalikan kulit ke asal, tak nak parut parut neh, pergi farmasi atau mana-mana hospital swasta, minta ubat chicken pox. hospital kerajaan tak ada ubat ni sebab ubat terkawal katanya. ntah apa nama ntah ubat tu, lupa laa pulekk. sebiji RM5, sehari 3 kali makan, bermakna sehari kosnya RM15 tak termasuk ubat sapu dan segala. ewahh. mengebat betul sakit demam campak ni. kalau betul-betul nak menjaga kulit lepas demam campak, sapu cream Virest dan Mattherma. (kalau tak silap nama laah)

memandai pulak aku menjadi pharmacist yang langsung tak bertauliah. bukan apa, nak ingatkan diri sendiri, lepas ni turn aku pulak. bila dah besar panjang ni, kena laa menjaga diri sendiri, takkan bila sakit pun mama nak tolong mandikan. melampau betol tuhh. sebagai persediaan, malam ni dah set nak makan steamboat Mai Cafe. burger, oblong, chicken chop, KFC, dan segala pon kena makan puas-puas. lepas ni kena berpantang laa pulekk. haihh.

doakan aku sentiasa sihat, aminn :)

No comments: