Sunday 31 January 2010

Sekolah Paya

malam ni aku teringat kisah sekolah rendah dulu. aku ada 2, 3 gambar, tapi ntah mana pulak aku simpan. takpa laah, nanti dah jumpa, aku scan masuk sini.

kami adik beradik memang sekolah paya. dari zaman arwah tok bersekolah sebelum merdeka dulu sampai tok jadi cikgu sementara kat situ waktu zaman anak daranya. pastu abah dan adik adiknya, diteruskan lagi oleh anak anak abah ni pulak bersekolah kat situ.

tak ada yang lebih special tentang Sekolah Paya melainkan sekolah tu dah terbina sejak 102 tahun dulu. okay, ini bukan joke. nak tunjuk bukti memang dah tak ada sebab bangunan yang tinggi nilai warisan tu dah dirobohkan baru baru ni untuk bangunan baru yang jauh lebih besar dan canggih. sayang sangat dengan bangunan tu, sebab kayu kayan bangunan tu memang ada ukiran yang sangat cantik. waktu darjah 1 dulu, bangunan tu dijadikan bilik seni. sejak masuk darjah 3 pulak dijadikan surau. petang petang waktu kelas kafa' mesti sembahyang asar jemaah sama sama. okay, itu semua memori yang masih aku ingat sampai bila bila.

kat facebook, terjumpa kawan kawan lama yang memang lama tak jumpa. Sharifah, Nadia, Syazana, Wan Faris, Azrul, banyak jugak laa. aku masih mencari seorang kawan, Fauzi. aku dah try cari kat facebook, tapi tak jumpa. mungkin dia takda pon account fb, dia kan orang kuat study. dah bertahun tahun tak dengar khabar. last sekali tersempak waktu raya 2007, dekat tanah kubur, waktu tu aku tak tegur laa sebab tengah cover nangis lepas ziarah kubur tok. itu last aku nampak dia. kami sekampung, rumah dia belakang rumah tok, selang beberapa buah rumah. tapi dengar cerita dia dah pindah. ntah laa, aku pon dah lama tak sampai kampung tu. rindu sangat dengan angin Kampung Paya. dan rindu yang amat amat pada arwah tok.. Tsk.

okay, bercerita pasal Fauzi tadi, lepas UPSR dia masuk MCKK. kawan kawan memang dah lost contact dengan dia. lepas result PMR keluar, dengar cerita dia top 10 terbaik negeri Perak. aku tumpang bangga walaupun dalam hati aku rasa kalah dan jauh ketinggalan, sabab kami memang suka bersaing dulu. of course dulu aku menang. haha. tapi buat apa nak bangga zaman dulu. sekarang ntah ntah dia dah dapat biasiswa mana dah. aku tumpang bangga, memang aku rasa dia boleh jadi orang besar nanti. adik, abang dia pon memang bijak belaka, baka baik. aku harap aku dapat jumpa lagi dengan dia, harap harap dia tau cakap dengan perempuan. haha.

No comments: