Tuesday, 6 April 2010

my first interview.

Alhamdulillah. aku dah berjaya habiskan interview untuk biasiswa JPA, Program Ijazah Luar Negara. biar aku cerita serba sidikit. semoga memberi manfaat untuk semua.


pagi ini aku bangun tidur lebih awal daripada biasa, solat hajat dan ambil masa untuk check semua keperluan dan borang sudah tersedia, seterusnya last review untuk course yang aku mintak, ukur bahan.

aku bersiap ala kadar. simple dan masih mengekalkan ciri-ciri manis semulajadi yang aku ada. baju kurung tanpa corak dari Indonesia aku sarung di badan, selendang bercorak yang aku pinjam dari mama terus aku lilit. tidak lebih dari 3 warna semuanya, dan aksesori harus tidak lebih dari 7 termasuk keronsang, cermin mata, jam dan sebagainya. serta tidak dilupa, kasut bertutup.

30 minit sebelum pendaftaran aku sudah berada di UiTM Arau, ambil masa untuk bermesra dengan rakan-rakan seperjuangan. datang awal itu bagus, sekurang-kurangnya kita rasa lebih yakin dan tidak gelabah.

aku ambil masa untuk bermesra dengan kekasih gelapku, Kanagesh dan juga Chen Syen Yen. semestinya mereka memohon untuk ijazah dalam bidang kejuruteraan. tanya punya tanya, gebang punya gebang, aku seorang sahaja calon untuk ukur bahan. rasanya...

okay, kami dibawa ke bilik mesyuarat yang kadar degree Celsius nya aku rasa mencapai 16 degree.. setelah mendaftar, semestinya aku duduk laa wei. dan bermula laah sesi kedai kopi bersama Ayuni (Sekolah Jenan), Amira M. Jelani (Derma) dan Suraya dari Sekolah Sultan Badlishah. apa yang aku perhatikan, kebanyakan calon bukan dari Perlis tetapi daerah sekitar Kedah dan bersekolah asrama penuh ataupun MRSM. wahh! saat ini aku sudah cuak..

9.50 pagi, tiba laah masa aku dan 4 orang calon lain untuk menjejakkan kaki ke bilik berhantu. seorang Chinese boy dari KSAH, Chinese girls from SMK Perlis dan SMK Dato' Syeikh Ahmad dan seorang pelajar perempuan Muslim dari Kolej Islam Alam Shah. macam mana aku tau ? aku tanya laa beb sebab aku bukan psychic. first point, be friendly.

aku mula berlagak cool dan macho. aku tahu aku manis, ini Fath yang kata. takpa, aku senyum saja walaupun semua organ dalaman sudah seakan-akan mahu pecah. sempat lagi aku membaca Al-Fatihah. itu sahaja yang aku mampu..

tiba waktu untuk masuk. menjadi perempuan melayu terakhir bukan bidang aku.. takpa, aku cuba berlagak ayu pula kali ini.

apabila melangkah masuk ke bilik temuduga,
1. senyum.
2. berdiri dengan tegak di tempat masing-masing.
3. duduk setelah diarahkan. bagi perempuan, kaki dirapatkan dan halakan ke tepi dan jangan bersilang kaki.. bagi lelaki, duduk dengan gaya macho, gagah dan penuh berkaliber.
4. mendengar taklimat serba sedikit dengan penuh minat. sedikit anggukan akan menampakkan diri kita berkarisma dan penuh minat.

maka dengan itu, bermula laah sesi temuduga..

bermula laah sesi memperkenalkan diri dalam Bahasa Melayu. tiba giliran aku,
'Assalamualaikum warahmatullah hi wabarakatuh dan salam sejahtera'
habis sahaja aku ucapkan kata-kata keramat itu, semua mata memerhati aku.

okay, aku tercakap kuat... mak aii gelabah. takpa, aku teruskan lagi.. 'nama saya Nurul Auni binti Zulkhairi, saya dilahirkan pada tanggal 11 Februari 1992 di Kampung Paya, Beseri Perlis....' dan mata-mata penemuduga masih pada aku dan aku terus belagak confident. 'itu sahaja serba sedikit tentang diri saya, terima kasih.' semua ini memang tak pernah ada skrip. entah macam mana boleh terkeluar dari mulut aku pon tak tahu.

dan penemuduga itu bertanya, 'ukur bahan. kenapa kamu pilih ukur bahan?' nahh. aku memang dah agak soalan ni akan ditanya. tapi apa yang aku prepare dalam Bahasa Inggeris, dan mula laah sesi translate mengikut nafsu akal tepu aku ini.

setelah semua ahli kumpulan memperkenalkan diri, tiba masa untuk sesi perbincangan dan soal jawab. ambil ini sebagai cakap-cakap kosong. macam apa yang aku selalu buat. tin kosong kalau bercakap memang meriah, tapi isinya hanya kosong, macam aku. HAHA

antara soalan yang ditanya :
1. apa pendapat kamu tentang 1 Malaysia?
2. how you would promote 1 Malaysia when you study oversea?
3. what is your mistake in your life?
4. why do you want to study abroad?
5. what is your preparation before attending this interview?

bak kata Ayuni Azmi, jawab jaa. cakap.. tiada jawapan betul atau salah. biar jawapan kita pendek, asalkan lancar bila bercakap, itu apa yang aku fikir.

sedikit tips yang boleh dicedok :
1. bercakap dengan confident, lantang dan jelas tetapi merendah diri.
2. tidak terlalu mencuba untuk menonjol.
3. menunjukkan minat dalam setiap perbincangan.
4. eye contact dan sedikit senyuman. okay, sedikit sahaja.


antara kesalahan yang aku lakukan dan wajib jauhi :
1. mungkin nampak terlalu confident dan lebih menyerlah yang mana tidak bagus dalam sesi temuduga secara berkumpulan. seharusnya sama-sama aktif memberi pendapat.
2. ada ketika kumpulan kami terdiam setelah habis memberi pendapat. seharusnya terus mengeluarkan pendapat ataupun bercakap dalam kumpulan sehingga diberi tajuk baru.
3. kurang kerjasama kumpulan. okay, kumpulan aku sangat pasif..


okay, walaupun sesi temuduga aku nampak tidak gah, asalkan sudah selesai, aku lega. urusan lain, biar Allah yang tentukan. apa yang penting, ini pengalaman pertama aku hadir temuduga. kalau ditakdirkan biasiswa JPA milik aku, Alhamdulillah, kalau tidak, aku belajar sahaja dalam negara. first class degree, itu matlamat aku selepas ini. InsyaAllah.

8 comments:

f a ndhra said...

ada nama aku .
heh . memang hg manis pun
:D
insyaallah hg dapat
kalau dah rezeki hg insyaallah
:)

oney said...

HAHA. *kembang kempis*

InsyaAllah. doa saja yang terbaik. :)

pojie said...

gila byk soklan yg dtnya..
xpa2..doa byk2..
InsyaAllah dpt..

oney said...

hang kena tanya apa ?
tanya banyak soalan sebab kurang ulasan kot...

pojie said...

1:inrtroduce urself..

2:dscussion psl penggunaan fon kt skolah(bm)

3:bg opinion psl effects of hypermarkets(bi)

4:if i give u RM100 million,what would u do? (bm/bi boleh digunakan)

.::WaNiE::. said...

Good luck oney ;)

takpela dah jawab ngn confident tu insyaAllah dpt kott

cimahz said...

semoga hang dapat onie.boleh fly! :D

oney said...

POJIE : wah. mencabar jugak tajuk hang..

WANIE : thanks. doa saja :)

CIMAH : yeah. aku teringin jugak nak fly, doa, doa, doa.