Tuesday 20 April 2010

aedes dan denggi.

kawasan perumahan aku sekarang makin ramai yang kena denggi. baru-baru ni satu family lorong belakang rumah aku dah dijangkiti denggi. aduh. bahaya dohh.

yang peliknya, kawasan perumahan aku ni bersih. tapi kenapa ada kes denggi ?! mungkin nyamuk suka bertenggek dan beranak-pinak di kawasan air jernih pulak. ubah angin katanya. asal ada air bertakung, mereka berkampung. terbaik laah aedes. hotak kau.

aku paling benci nyamuk. apa-apa jenis nyamuk semua aku benci. kulit aku yang hitam kemasaman ni bila kena gigit nyamuk jaa merah habis aku garu-garu tanda protes. hah, bayangkan kalau aku putih gebu melepak tepung gombak. memang terbaik laah love bite nyamuk kelihatan.

okay, back to the topic.

sekarang ni setiap petang atau paling kurang selang sehari Jabatan Kesihatan datang sembur ubat hapuskan nyamuk aedes. baunya MasyaAllah. menyucuk. siap meniggalkan kesan yang tak menyenangkan di atas lantai rumah. apa lagi, selaku pembantu rumah tak berbayar, aku jugak yang kena mop lantai hari-hari. letih, penat, patah-riuk tahu.

semua orang dah tau demam denggi ni bahaya. boleh bawak ajal lagi tu. apa tunggu lagi, jaga kebersihan rumah sendiri. sebabnya, yang akan susah jiran-jiran. jiran-jiran yang tanggung sakit, jiran-jiran jugak yang tanggung perit mop lantai. tiba-tiba jaa aku ni. sebenarnya ini cuma protes. tak puas hati sebab hari-hari kena cuci lantai. eh, tapi best jugak apa cuci lantai. sama best dengan cuci jamban.

okay, pergi dulu !

2 comments:

ファウジ said...

biar kita sakit xpa..
jgn jiran2 kita yg sakit..

oney said...

wah, betul tu. betul. :)